Frukostbullar utan jäst

Jag har precis tagit ut nygräddade frukostbullar ur ugnen. Jag tror att jag har snöat in mig helt på frallor, frukostbullar, limpor, ja (mat)bröd i allmänhet. Dels är det nog för att vi köper en hel del bröd i vårat hushåll. Så när tiden finns försöker jag baka mitt eget. I min meningen är det både bättre, billigare och mycket roligare att baka eget. Ett stort plus är att man har mycket större koll på vad det faktiskt innehåller.
 
Alt.
Laktosfri
Äggfri
 
Till 10 stycken
  • 7 dl vetemjöl 
  • 4 dl rågsikt
  • 2 msk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 4 msk sirap
  • 5 dl vatten
Värm ugnen till 200°, blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt sirap och vatten och rör om till en jämn deg. Dela degen i 10 lika stora delar och forma till bollar, lägg bollarna på en plåt klädd i bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter, beroende på hur stora de är.

Kommentarer:

1 Lovisa:

skriven

Gott gott gott! Kanske får bli frukosten imorgon!

Kommentera här: